«Ένας πρόσφυγας ….από το παρελθόν αφηγείται»

Η συγκεκριμένη δράση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του γνωστικού αντικειμένου της Γλώσσας-Λογοτεχνίας της Γ’ Λυκείου και με αφόρμηση τη θεματική ενότητα «Ο Ξένος» καθώς και «Αναπαραστάσεις του Διαφορετικού Άλλου». Οι θεματικές αυτές ενότητες πραγματεύονται θέματα σχετικά με τις δυσκολίες που συνάντησαν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες κατά την εγκατάσταση τους στον ελλαδικό χώρο το 1922. Οι ενότητες αυτές εμπεριέχουν κείμενα που αφορούν γενικά την έννοια της διαφορετικότητας και του ρατσισμού και αποτελούν έναυσμα για προβληματισμό και κινητοποίηση σχετικά με τη στάση μας απέναντι στους σύγχρονους πρόσφυγες και μετανάστες.

Οι μαθητές/τριες της Γ’ Τάξης Γενικής Παιδείας κατά το σχολικό έτος 2020-21 συνέταξαν ερωτηματολόγιο, με την επίβλεψη της υπεύθυνης εκπαιδευτικού φιλόλογου, Μαθινού Μαρίας, προκειμένου να καταθέσουν τους προβληματισμούς τους σε ένα γνωστό πνευματικό άνθρωπο της Μαγνησίας, τον κ. Δημήτριο Κωνσταντάρα, προσφυγικής καταγωγής.

Σε ηλικία 86 ετών ο Δημήτριος Κωνσταντάρας έχει να επιδείξει πλούσιο συγγραφικό έργο, όπου καταγράφει πολύτιμες ιστορικά πληροφορίες σχετικά με την εγκατάσταση των Μικρασιατών προσφύγων, τα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετώπισαν αλλά και την αδιάλειπτη προσπάθεια τους να ενσωματωθούν και να προκόψουν σε μία νέα πατρίδα που την ένιωθαν, όμως, ολότελα δικιά τους. Το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών κινήθηκε και στο αν οι πάλαι πρόσφυγες στο χώρο της εγκατάστασης τους αντιμετώπισαν ρατσιστικές συμπεριφορές από τους γηγενείς, αλλά και πώς ένας άνθρωπος που μεγάλωσε και ανατράφηκε με προσφυγικές μνήμες, αντιμετωπίζει το θέμα του σύγχρονου προσφυγικού προβλήματος. Μάλιστα, τονίστηκε ιδιαίτερα ο σημαντικός ρόλος του εκπαιδευτικού συστήματος στην άμβλυνση του ρατσισμού και στην καλλιέργεια της ιδέας της ανεκτικότητας και των ανθρώπινων Δικαιωμάτων σε ένα πολυπολιτισμικό και διεθνικό πλέον σχολείο.

Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Δημήτριο Κωνσταντάρα για την άμεση ανταπόκρισή του να μας αφηγηθεί προσωπικά βιώματα από το παρελθόν και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές/τριες του σχολείου μας, προβάλλοντας επιτακτική την ανάγκη της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών.

Η παρούσα συνέντευξη δόθηκε στην υπεύθυνη εκπαιδευτικό Μαθινού Μαρία χωρίς την παρουσία μαθητών, στα πλαίσια των μέτρων κατά της πανδημίας.

Η εκπαιδευτική αυτή δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το 7ο Γυμνάσιο Βόλου, στο πλαίσιο δράσεων του προγράμματος Erasmus: «Wolking together», στο οποίο πρόγραμμα εμπεριέχονται θέματα σχετικά με το ρατσισμό.

Το αποτέλεσμα αυτής της δράσης ήταν η παραγωγή του βίντεο που ακολουθεί παρακάτω, με τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης που μας παραχώρησε ο κ. Κωνσταντάρας.

Η επεξεργασία του βίντεο και το μοντάζ έγιναν από την καθηγήτρια πληροφορικής του ΓΕΛ Καναλίων, κ. Γεροφώτη Μαρία.

Η δράση του σχολείου μας αναδείχθηκε και από την τοπική εφημερίδα ΘΕΣΣΑΛΙΑ με άρθρο της στην έντυπη έκδοση της 30ης Μαΐου 2021, καθώς και σε ηλεκτρονική μορφή. Το άρθρο της εφημερίδας ΘΕΣΣΑΛΙΑ είναι διαθέσιμο στον παρακάτω σύνδεσμο: