Συζήτηση της γυάλας – Δράση 1η φιλαναγνωσίας

Γνωστικό Αντικείμενο: Αρχαία Ελληνικά Α’ Λυκείου

Θεματικές ενότητες: Κερκυραϊκά του Θουκυδίδη, Ελληνικά του Ξενοφώντα

Θέμα της δράσης: «Ειρήνη-πόλεμος, από το χθες στο σήμερα»

  • Σύνολο μαθητών:7 (1 τμήμα)
  • Χώρος: η αίθουσα της τάξης
  • Εποπτικά Μέσα: Βιντεοκάμερα με κινητό
  • Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα

Συζήτηση της γυάλας

Παιδαγωγική μέθοδος κατά την οποία σχηματίζονται δύο κύκλοι, ο ένας εσωτερικά μικρότερος από 5-6 άτομα και ο άλλος μεγαλύτερος εξωτερικά, που διαπραγματεύονται ένα θέμα. Ο μικρότερος κύκλος ξεκινά τη συζήτηση και εναλλάσσονται τα άτομα των δύο κύκλων. Τα παιδιά μπορούν να κρατούν σημειώσεις καθώς και να γράφουν ερωτήσεις.

Περιγραφή της δράσης την τάξη

Λόγω του περιορισμένου αριθμού των μαθητών της Α’ Λυκείου δεν εφαρμόστηκε ο μικρός κύκλος και λειτούργησε ένας κύκλος με τον κάθε φορά ομιλητή να εναλλάσσεται με τους άλλους στο κέντρο του κύκλου. Τέθηκε ένα ζήτημα από τον εκπαιδευτικό στο πλαίσιο πάντα του γνωστικού αντικείμενου και η συζήτηση ξεκίνησε.  Τα παιδιά του εξωτερικού κύκλου δεν μένουν αμέτοχα, αλλά σηκώνονται και με ένα χτύπημα στην πλάτη του εκάστοτε παιδιού που αναλύει το θέμα παίρνουν την κεντρική θέση και συμμετέχουν στη συζήτηση εκθέτοντας τις δικές τους απόψεις. Αυτό έγινε διαδοχικά και με γρήγορο ρυθμό, με στόχο την όσο πιο δυνατή συμμετοχή όλων των παιδιών.

Πλεονεκτήματα της μεθόδου

  • Εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών μεθόδων , μαθητοκεντρική προσέγγιση, πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών
  • Ο μαθητής γίνεται ρυθμιστής της γνώσης, αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο, «εκτίθεται» δημόσια, ασκείται στο δημόσιο διάλογο, τηρεί τις αρχές της ισηγορίας και του αμοιβαίου σεβασμού
  • Βιωματική μέθοδος που προωθεί τη συμμετοχή του συνόλου των μαθητών της τάξης, αλληλόδραση
  • Καλλιέργεια του προφορικού λόγου, ιδίως για μαθητές της τάξης με μεταναστευτικό υπόβαθρο
  • Επιλογή του θέματος κατόπιν συνεννόησης της διδάσκουσας με τους μαθητές/τριες.
  • Τονισμός από μέρους όλου του συνόλου της υποχρέωσης για την τήρηση σωστών κοινωνικών συμπεριφορών

Διεξαγωγή της δράσης

  • Διάταξη των μαθητών/τριών σε κύκλο και έναρξη συζήτησης από την εκπαιδευτικό
  • Παρακολούθηση της συζήτησης από τους άλλους μαθητές και συμμετοχή τους στον μικρό κύκλο, με υποχώρηση του προηγούμενου με απλό χτύπημα στην πλάτη
  • Τήρηση του τυπικού της μεθόδου με συμμετοχή της εκπαιδευτικού σε περίπτωση χαλάρωσης του θέματος
  • Ταυτόχρονη βιντεοσκόπηση της όλης διαδικασίας από τον καθηγητή της Πληροφορικής
  • Διανομή ερωτηματολογίου την επόμενη μέρα στους μαθητές για την καταγραφή των εντυπώσεων καθώς και κριτική για τις παιδαγωγικές μεθόδους
  • Εξέταση των ερωτηματολογίων, αξιολόγηση της δράσης, αναστοχασμός, διατύπωση προτάσεων για βελτίωση, ανατροφοδότηση